KÖTÜLÜK ALLAH'TAN MI GELİR?
KÖTÜLÜK ALLAH'TAN MI GELİR?
iddia: Nisa 78 ayetinde kötülük Allah'tandır denilirken Nisa 79 ayetinde kötülüğün kendimizden geldiği yazılıyor. Bu çelişki değil mi?
ayetin ilgili kısımları;
...Onlara bir iyilik gelirse, “Bu, Allah’tandır” derler. Onlara bir kötülük gelirse, “Bu, senin yüzündendir” derler.De ki: “Hepsi Allah’tandır.”... (nisa 78)
Sana ne iyilik gelirse Allah’tandır. Sana ne kötülük gelirse kendindendir... (nisa 79)
ilk bakışta mealerde bir çelişki var gibi gözükse de aslında çok basit bir cevabı var.
78. ayette ”Allah katında”yı ifade etmek için ”ind” (indillah) kelimesi kullanılmıştır. Halbuki 79. ayette ”min” (minallah) kelimesi kullanılmıştır.
78. Ayette geçen indillah ile "genel" olarak herşeyin Allah katından olduğu kastedilmiştir. Yani kötülüğü de iyiliği de Allah yaratmıştır.
79. Ayette "kötülük kendindendir" derken de kötülüğün şahsi olarak işlenmesi kastedilmiş.
Ki kötülüğün yaratılması değil kötülüğün işlenmesi kötülük sayılır.
Örneğin bir insan elini ateşe soksa eli yanar. Elinin yanması Allah’ın doğada yarattığı kanunlar gereğidir. (78. Ayette anlatılan)
Fakat elini bile bile yakan kendisi olduğu için bu kötülüğün asıl nedeni kendisidir. (79. Ayette anlatılan)
Varlık bakımından her şey Allah’tan gelir, sebep bakımından ise iyilik Allah’tan, kötülük ise insanın kendi nefsinden gelir.
Ayrıca; bugün okuma yazmayı yeni öğrenmiş bir ilkokul çocuğu bile ard arda gelen çelişkili iki cümle yazmaz.
Allah bu ayetleri ardı ardına koyarak adeta inkar edenlere çelişki bulma fırsatı veriyor. Allah çelişki arayan inkarcı kulunu yormuyor🙂
Fakat aynı zamanda kelime seçimlerini hassasca ayarlayarak adeta ”ben ne dediğimi iyi biliyorum” mesajını veriyor.
Ayrıca 78. ayetin sonunda ”Bu topluluğa ne oluyor ki hiçbir sözü anlamıyorlar” denmesi de çok manidardır. 🤔
Sonuç olarak; Ayette herhangi bir çelişkiden söz edilemez, tam tersine çok ince bir anlam barındırır.
iddia: Nisa 78 ayetinde kötülük Allah'tandır denilirken Nisa 79 ayetinde kötülüğün kendimizden geldiği yazılıyor. Bu çelişki değil mi?
ayetin ilgili kısımları;
...Onlara bir iyilik gelirse, “Bu, Allah’tandır” derler. Onlara bir kötülük gelirse, “Bu, senin yüzündendir” derler.De ki: “Hepsi Allah’tandır.”... (nisa 78)
Sana ne iyilik gelirse Allah’tandır. Sana ne kötülük gelirse kendindendir... (nisa 79)
ilk bakışta mealerde bir çelişki var gibi gözükse de aslında çok basit bir cevabı var.
78. ayette ”Allah katında”yı ifade etmek için ”ind” (indillah) kelimesi kullanılmıştır. Halbuki 79. ayette ”min” (minallah) kelimesi kullanılmıştır.
78. Ayette geçen indillah ile "genel" olarak herşeyin Allah katından olduğu kastedilmiştir. Yani kötülüğü de iyiliği de Allah yaratmıştır.
79. Ayette "kötülük kendindendir" derken de kötülüğün şahsi olarak işlenmesi kastedilmiş.
Ki kötülüğün yaratılması değil kötülüğün işlenmesi kötülük sayılır.
Örneğin bir insan elini ateşe soksa eli yanar. Elinin yanması Allah’ın doğada yarattığı kanunlar gereğidir. (78. Ayette anlatılan)
Fakat elini bile bile yakan kendisi olduğu için bu kötülüğün asıl nedeni kendisidir. (79. Ayette anlatılan)
Varlık bakımından her şey Allah’tan gelir, sebep bakımından ise iyilik Allah’tan, kötülük ise insanın kendi nefsinden gelir.
Ayrıca; bugün okuma yazmayı yeni öğrenmiş bir ilkokul çocuğu bile ard arda gelen çelişkili iki cümle yazmaz.
Allah bu ayetleri ardı ardına koyarak adeta inkar edenlere çelişki bulma fırsatı veriyor. Allah çelişki arayan inkarcı kulunu yormuyor🙂
Fakat aynı zamanda kelime seçimlerini hassasca ayarlayarak adeta ”ben ne dediğimi iyi biliyorum” mesajını veriyor.
Ayrıca 78. ayetin sonunda ”Bu topluluğa ne oluyor ki hiçbir sözü anlamıyorlar” denmesi de çok manidardır. 🤔
Sonuç olarak; Ayette herhangi bir çelişkiden söz edilemez, tam tersine çok ince bir anlam barındırır.
Yorumlar
Yorum Gönder