EN GÜZEL ŞEKİLDE YARATMAK SINIR MI?
EN GÜZEL ŞEKİLDE YARATMAK SINIR MI?
Peki
ayetteki en güzel ne oluyor? "En" sıfatını kullanmak için başka
alternatifler olması şartı vardır.
iddia: Tin 4
ayetinde Allah'ın insanı en güzel şekilde yarattığı söyleniyor. Peki Allah bu
halimizden daha güzel yaratamaz mıydı? Buna gücü yetmiyor mu?
Bu soru
yaşça küçük Müslüman bir takipçimden gelmişti ve kabul edersiniz ki atelerin
basit çelişki iddialarından daha kaliteli, daha anlamlı bir soru.
Neden
anlamlı dedim? Çünkü "en güzel, mükemmel, kusursuz vb" kavramlar
çokça yanlış kullanılıyor günlük hayatta.(Ha ayrıca
bu kavramlar üzerine kafa yormayı da seviyorum🙂)
Mesela
tdk'ya baktığımızda kusursuz ve mükemmel sözcüklerini aynı anlamda kullanıyor
veya "bilerek yapılan yanlışa" da kusur diyor.Bu iki
kabule itirazım var ama çok uzun bir konu (hatta bu kavramlar üzerine yazılsa
kitap olur) o yüzden bu paylaşımda buna girmeyeceğim.
Kısaca şunu
diyeyim; kusursuzluk ve mükemmel kavramlarının farklı olduğunu ve bilerek
yapılan bir düzensizliğe kusur denmez diye düşünüyorum.Örneğin,
moda adı altında "bilerek" yırtık üretilen bir pantolona
"kusurlu" denmez
Benzer
olarak örneğin; çoğunuz doğru ve gerçek kavramları arasındaki farkı bilirken
hakikat ve gerçek kavramlarını aynı anlamda kullanıyorsunuz Oysa gerçek
ve hakikat arasında da küçük farklar var. Yine ayrıca günlük hayatta
"mükemmel" kavramı?
Örneğin
birine olağanüstü bir hayalin var mı diye sorulunca genelde akla hemen uçmak
geliyor. "Kanatlarım olsun kuşlar gibi uçmak isterdim bu mükemmel bir
sey"Peki iki
kanadın iki koldan daha mükemmel olduğuna kanıtımız nedir? Veya "daha
mükemmel" demek ne kadar doğru?
Neyse buna
da girmeyeceğim şimdilik, daha sonra ayrıca bu kavramlar için konuşuruz,
konumuza geri dönelim.
Şöyle ki
Allah için mutlak güçlü deriz ve Allah'ın bir güç sınırı yoktur yani Evet,
insandan daha güzelini ve ondan daha güzelini yaratabilir.
Mesela
sınıftaki tek kız öğrenci iseniz "sınıfın en güzel kızıyım" cümlesi
gereksiz bir cümledir zira zaten alternatif yok
En sıfatı
kullanılarak varlığı yokluk ile kıyaslayamazsınız. O yüzden ayette insana en
güzel derken insan, yaratılmayan yani varlık alemine gelmeyenler ile
değil; hayvan,
bitki, bakteri, dağ, taş, toprak vb. diğer yaratılan varlıklar ile
karşılaştırılıyor. Çünkü sadece var olan bir şey seçenek olabilir
Tabi bu
güzellik genel bir güzellik yoksa hayvanların bizden daha üstün bazı
özellikleri olabilir.
Mesela
kartalların daha keskin gözleri veya köpeklerin daha iyi bir koku duyusu var.
Düşünme,
keşfetme, hissetme, ölçme, biçme... gibi sayılamayacak kadar üstün özellikler
var insanda. Ki koskoca galaksiler sadece keşfetme özelliğimizin bir sonucu.Ve evrende
değerleri, boyutları belirler şeklinde bir yasa yok, o yüzden insan yaptıkları
ve yapabilecekleri ile koskoca galaksilerden daha güzel ve daha değerlidir.
"En
güzel" sıfatına geri dönersek; aslında günlük hayatta "var
olanları" kastederek bunu çokça kullanıyoruz
Örneğin
Apple mühendisinin "Iphone X'i en güzel şekilde ürettik" cümlesini
kurması..Mühendis
burda "dükkana kilidi vurduk fabrikaları kapattık daha da iyi bir telefon
üretemeyiz artık" anlamını kastetmiyor.
Tam tersine
daha önce üretilmiş piyasadaki telefonlar ile bir karşılaştırma yapıyor. Yoksa
bir gün daha iyisini üreteceklerine şüphesi yok.Ayetteki
durum da aynı şekilde ve sonuç olarak ayette mantıken herhangi bir hata yok!
Not:
"Ahsen-i takvim" denilen bu olayda takvim; kıymetlendirmek/ kıymet
biçmek anlamına gelir. Ve bu da sadece fiziki bir kıymet değil aynı zamanda
manevi bir kıymet anlamına da gelir.
Ayrıca ayetin devamında "sonra da onu aşağıların en aşağısına attık"(tin 5) der. Bu ayeti göz önüne aldığımızda aslında önceki ayette güzellikten kastın daha çok manevi güzellik olduğu anlaşılıyor.
Ayrıca ayetin devamında "sonra da onu aşağıların en aşağısına attık"(tin 5) der. Bu ayeti göz önüne aldığımızda aslında önceki ayette güzellikten kastın daha çok manevi güzellik olduğu anlaşılıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder