EN GÜZEL ŞEKİLDE YARATMAK SINIR MI?

EN GÜZEL ŞEKİLDE YARATMAK SINIR MI?

iddia: Tin 4 ayetinde Allah'ın insanı en güzel şekilde yarattığı söyleniyor. Peki Allah bu halimizden daha güzel yaratamaz mıydı? Buna gücü yetmiyor mu?

Bu soru yaşça küçük Müslüman bir takipçimden gelmişti ve kabul edersiniz ki atelerin basit çelişki iddialarından daha kaliteli, daha anlamlı bir soru.


Neden anlamlı dedim? Çünkü "en güzel, mükemmel, kusursuz vb" kavramlar çokça yanlış kullanılıyor günlük hayatta.(Ha ayrıca bu kavramlar üzerine kafa yormayı da seviyorum🙂)

Mesela tdk'ya baktığımızda kusursuz ve mükemmel sözcüklerini aynı anlamda kullanıyor veya "bilerek yapılan yanlışa" da kusur diyor.Bu iki kabule itirazım var ama çok uzun bir konu (hatta bu kavramlar üzerine yazılsa kitap olur) o yüzden bu paylaşımda buna girmeyeceğim.

Kısaca şunu diyeyim; kusursuzluk ve mükemmel kavramlarının farklı olduğunu ve bilerek yapılan bir düzensizliğe kusur denmez diye düşünüyorum.Örneğin, moda adı altında "bilerek" yırtık üretilen bir pantolona "kusurlu" denmez

Benzer olarak örneğin; çoğunuz doğru ve gerçek kavramları arasındaki farkı bilirken hakikat ve gerçek kavramlarını aynı anlamda kullanıyorsunuz Oysa gerçek ve hakikat arasında da küçük farklar var. Yine ayrıca günlük hayatta "mükemmel" kavramı?

Örneğin birine olağanüstü bir hayalin var mı diye sorulunca genelde akla hemen uçmak geliyor. "Kanatlarım olsun kuşlar gibi uçmak isterdim bu mükemmel bir sey"Peki iki kanadın iki koldan daha mükemmel olduğuna kanıtımız nedir? Veya "daha mükemmel" demek ne kadar doğru?

Neyse buna da girmeyeceğim şimdilik, daha sonra ayrıca bu kavramlar için konuşuruz, konumuza geri dönelim.

Şöyle ki Allah için mutlak güçlü deriz ve Allah'ın bir güç sınırı yoktur yani Evet, insandan daha güzelini ve ondan daha güzelini yaratabilir.


Peki ayetteki en güzel ne oluyor? "En" sıfatını kullanmak için başka alternatifler olması şartı vardır. 
Mesela sınıftaki tek kız öğrenci iseniz "sınıfın en güzel kızıyım" cümlesi gereksiz bir cümledir zira zaten alternatif yok

En sıfatı kullanılarak varlığı yokluk ile kıyaslayamazsınız. O yüzden ayette insana en güzel derken insan, yaratılmayan yani varlık alemine gelmeyenler ile değil; hayvan, bitki, bakteri, dağ, taş, toprak vb. diğer yaratılan varlıklar ile karşılaştırılıyor. Çünkü sadece var olan bir şey seçenek olabilir

Tabi bu güzellik genel bir güzellik yoksa hayvanların bizden daha üstün bazı özellikleri olabilir.
Mesela kartalların daha keskin gözleri veya köpeklerin daha iyi bir koku duyusu var.

Düşünme, keşfetme, hissetme, ölçme, biçme... gibi sayılamayacak kadar üstün özellikler var insanda. Ki koskoca galaksiler sadece keşfetme özelliğimizin bir sonucu.Ve evrende değerleri, boyutları belirler şeklinde bir yasa yok, o yüzden insan yaptıkları ve yapabilecekleri ile koskoca galaksilerden daha güzel ve daha değerlidir.

"En güzel" sıfatına geri dönersek; aslında günlük hayatta "var olanları" kastederek bunu çokça kullanıyoruz

Örneğin Apple mühendisinin "Iphone X'i en güzel şekilde ürettik" cümlesini kurması..Mühendis burda "dükkana kilidi vurduk fabrikaları kapattık daha da iyi bir telefon üretemeyiz artık" anlamını kastetmiyor.


Tam tersine daha önce üretilmiş piyasadaki telefonlar ile bir karşılaştırma yapıyor. Yoksa bir gün daha iyisini üreteceklerine şüphesi yok.Ayetteki durum da aynı şekilde ve sonuç olarak ayette mantıken herhangi bir hata yok!

Not: "Ahsen-i takvim" denilen bu olayda takvim; kıymetlendirmek/ kıymet biçmek anlamına gelir. Ve bu da sadece fiziki bir kıymet değil aynı zamanda manevi bir kıymet anlamına da gelir.

Ayrıca ayetin devamında "sonra da onu aşağıların en aşağısına attık"(tin 5) der. Bu ayeti göz önüne aldığımızda aslında önceki ayette güzellikten kastın daha çok manevi güzellik olduğu anlaşılıyor.


Yorumlar

Popüler Yayınlar