ALLAH'IN KANUNLARI DEĞİŞİR Mİ?


ALLAH'IN KANUNLARI DEĞİŞİR Mİ?

iddia: bazı ayetlerde allah'ın sözünün, kanunun değişebileceği söylenirken bazılarında ise asla değişme olmayacağı yazar. bu çelişki değil mi?


"değişebilir" diyen ayetler daha az olduğu için önce onlarla başlayalım. örneğin bakara 106 ayeti;

biz herhangi bir âyetin hükmünü yürürlükten kaldırır veya onu unutturur (ya da ertelersek), yerine daha hayırlısını veya mislini getiririz. allah’ın gücünün her şeye hakkıyla yettiğini bilmez misin? (bakara 106)

burda bahsedilen yani değişen şey vahiy ile gelen hükümlerdir. örneğin bildiğiniz gibi islam hz.adem ile başlar.

ve bu süreçte çeşitli peygamber ve kitaplar gönderilmiştir. bu kitapların ve peygamberlerin hepsi ana konularda aynı şeriat, aynı kurallar ile geldiler.

örneğin allah'ın bir ve tek olması bu kitaplardaki değişmez ana kanunlardan biridir. buna hz.muhammed devrinde nasıl iman ediliyorsa hz.musa, hz.adem döneminde de öyle iman ediliyordu

ama zamanın şartlarına göre değişiklik gösteren haram ve helaller olmuştur.

örneğin hz.musa'nın kavmine cumartesi avlanma yasağı emredilmişken son peygambere böyle bir hüküm gelmemiştir.

veya enam 146 ayeti onlara tırnaklı hayvanların haram kılındığını bildirir bize ise domuz eti haram kılınmıştır.

bu tür haramlar ahlaki bir tarafı olmayıp sadece imtihan amaçlı verilen hükümlerdir. bu yüzden değişebilir.

ama örneğin hırsızlık, cinayet, yalan, zina gibi ahlaki hükümler veya allah'ın bir, tek olması gibi imani hükümler ana hükümler olup değişiklik göstermez

bir diğeri ise rad 39 ayeti;

allah, dilediğini siler, dilediğini değiştirmez. ana kitap ondadır. (ra’d 39)

hem tefsirlere hem de ayetin son cümlesi olan "ana kitap yani levhi mahfuz onun yanındadır" cümlesine baktığımızda bu ayet daha çok kader ile ilgili olduğu açık

allahın karşımıza ne çıkaracağı veya hayatımızda neyi silip neyi sabit bıraktığını kendisi bilir. bu ayet de buna işaret ediyor.

"değişmez" diyen ayetlere gelirsek, bu ayetlerden bir kaçı; fetih 23, ahzap 62, rum 30, isra 77, enam 34, en'am 115, fatır 43, kaf 29, yunus 62-64, hac 47

bunları da kısa bir özet şeklinde geçersek;

örneğin kaf 29, hac 47, yunus 64 ayetlerinde ahiret ile ilgili verilen vaatlerinde değişiklik olmayacağı bildirilir.

örneğin allah zalimlerin cehenneme gidecegini söylerken hesap günü bunun tersini söylemez

fetih 23, isra 77 ayetlerinde kâfirler ile ilgili bu dünyadaki cezanın değişmez olduğundan.

enam 34, enam 115 ayetlerinde ise allah'ın izni olmadan sözlerini değiştirecek bir güç olmadığı anlatılır

şimdi buraya kadar ki tüm açıklamaları bi kenara bırakın size bir analoji ile neden "değişir" ve "değişmez" diyen ayetlerin çelişkili olamayacağını açıklayayım.

bu örnekte sanki allah'a da haşa bir kader çizmiş gibi olacak ama siz o kısma değil de anlatmak istediğim şeye odaklanın.

diyelim ki a kişisi "ben asla sözümden dönmem ve sözümde değişiklik yapmam" şeklinde bir cümle kuruyor olsun.

daha sonra bu kişi bir kağıda bir cümle yazıp bir kutuya atıyor ve kutuyu kilitliyor. sonra bize "işe giderken yeşil elbise giyeceksiniz" şeklinde bir emir veriyor olsun.

bir süre sonra da "hayır vazgeçtim bundan sonra kırmızı elbise ile gideceksiniz işe" demiş olsun.

tam burda biz "a kişisi sözünden hiç caymam diyordu ama yeşil olan elbise emrini kırmızı yaptı yani kendisi ile çelişti" deriz. ama a kişisi "ben sözümde değişiklik yapmam" cümlesi ile çelişmediğini söyleyip daha sonra bize kapalı kutudaki kağıdı gösteriyor.

o kağıtta ise yazan şu; "ben önce yeşil elbise daha sonra kırmızı elbise giyilmesi emrini verecem"

peki şimdi size soralım; a kişisi çelişti mi kendisi ile? hayır aslında tam da dediği gibi sözünde değişiklik yapmadı biz eksik bilgimiz ile değişiklik yaptığını sandık.

aynı şekilde allahın levhi mahfuz'da "şu kavme önce şunu helal kılıp diğer kavme bunu haram kılacam" şeklinde imtihanı belirlemiş olması orda yazılanı bilmediğimiz için bize değişiklik olarak gelebilir.

ama allah'ın onu uygulaması tam tersine "benim kanunumda değişiklik bulamazsın" cümlesi ile çelişkili değildir

bir kesim de bu değişmez diyen ayetlere dayanarak mucizeleri reddediyor.

oysa aynı analoji ile bakarsak; evren yasalarının ihmal edildiği peygamber mucizeleri de "benim kanunumda bir değişiklik bulamazsın" ayetine ters değildir.

Yorumlar

Popüler Yayınlar