KURAN'DA NEDEN TEKRARLAR VAR?

KURAN'DA NEDEN TEKRARLAR VAR?

iddia: Kuranda bazı ayetler bozuk plak gibi tekrar eder, hep aynı şeyler anlatılır. Mesela namaz emrinin onlarca ayette geçmesine ne gerek var?

Öncelikle bir kitapta tekrarlar olması o kitabın insan ürünü olduğunu kanıtlamaz. Büyük ihtimalle iddia sahibi de bu iddiayı neden ortaya attığını bilmiyor.

Peki neden Kur'an'da tekrarat var? Haşa bunu bir bozuk plağa benzetemeyiz çünkü o tekrarların bir amacı var.

1)Şöyle ki; öncelikle birşeyin tekrar edilmesi o şeyin önemini vurgular. Örneğin namaz ibadeti diğer ibadetlerden daha fazla tekrarlanıyorsa bu namazın daha önemli olduğu anlamına gelir.

Evet Allah kitapta bir sefer değinseydi, biz yine namazın farz olduğunu anlardık. Ama şu da bir gerçektir bazıları şu mantıkta olacaktı;

"binlerce ayette sadece bir defa namaza değinmiş Allah. Demek ki kılmasam çok da büyük bir günaha girmem"

2)Ayrıca itiraz edilen surelerden birtanesi de Rahman suresi. 13-77 ayetleri arasında her 2-3 ayetten sonra; 

"Öyleyken Rabbinizin hangi nimetlerini yalanlayabilirsiniz?" şeklinde bir ayet var. Aradaki ayetlerde de Allah verdiği nimetleri sayıyor.

Öncelikle bu Rahman suresinde edebi bir sanat var. Peki Allah'ın amacı şiir yazmak veya edebiyat yapmak mı? Tabiki Hayır!

Buna edebiyatta tekrir(yineleme) sanatı denir. Amaç ise; bir sözü veya söz grubunu sık sık tekrar ederek etkisini güçlendirmek ve karşı tarafa tesir etmesini sağlamak.

Şiirlerde çokça görmüşsünüzdür bu sanatı. Mesela Cemal Süreyya'nın "keşke yalnız bunun için sevseydim seni" şiirinde iki cümleden biri aynı.Ama bu tekrar bıkkınlık vermediği gibi şiirin tesirini de artırıyor.

Aynı şekilde bir Müslüman da Rahman suresini okurken Allah'ın nimetlerinin önemini daha iyi anlar ve Rabbinin büyüklüğünü görür.


Aradaki farka örnek verelim;

1. Anlatım: beni dost olarak görmüyorsun oysa her zaman yanında biri vardı o ben değil miydim?

2.anlatım:
Beni dost olarak görmüyorsun,
Annenin cenazesinde tabudu en önde taşıyan biri vardı, o ben değil miydim?
Borca girmiştin, bir sabah borcunu ödeyen biri olduğunu duydun, o ben değil miydim?
Çocuğun hastaydı kucağında koşa koşa doktora götüren biri vardı, o ben değil miydim?
Küçükken babandan dayak yeme diye suçu sahiplenen biri vardı, o ben değil miydim?
-------------------------
ikinci anlatımda "o ben değil miydim" cümlesi tekrar etmesine rağmen anlatıma bir güç kazandırmış olduğunu görüyoruz.

3)Ayrıca Kur'an'da bazı peygamber kıssalarının tekrar etmesi var. Evet normalde amaç tarih bilgisi vermek olsa sürekli aynı hikayeyi duymak bıkkınlık verir.

Ama her parlayan şey ateş olmadığı gibi her tekrar da bıkkınlık verecek değil. Kuran'daki kıssaların amacı da tarih bilgisi vermek değil ders çıkartmaktır.

Ve eğer aynı olay farklı surelerde tekrar ediyorsa, dikkat edin Allah aynı olayın farklı noktalarına dikkat çekiyordur.

Mesela bir kavmin helakını anlatırken, bir yerde peygamberden yana olanların sabrına, imanına dikkat çekerken başka bir yerde helak olan kavmin azgınlığına, kibrine dikkat çekmiş olabilir.


Özetlersek;

1)Olayın önemini vurgular. Ki mesela çocuğu ekmek almaya 5 lira ile yollarken "parayı kaybetme" cümlesini bir kere tekrarlarken, 100 lira ile yollarken aynı cümle 2-3 defa tekrar ederiz.

2)Olayın etkisini güçlendirir, okuyan kişiye daha iyi tesir etmesi için.

3)Olayın farklı noktalarına dikkat çeker.

Sonuç olarak; Kurandaki tekrarların bir amacı  vardır ve tekrarlar usanç vermez. Ayrıca tekrarat olmasından yola çıkarak kitap yanlışlanamaz.

Yorumlar

Popüler Yayınlar