YAHUDİLERDE "UZEYR ALLAH'IN OĞLUDUR İNANCI" VAR MI

YAHUDİLERDE "UZEYR ALLAH'IN OĞLUDUR İNANCI" VAR MI

iddia: Kur'an'da Yahudilerin Üzeyr peygamberi Allah'ın oğlu olarak kabul ettikleri yazar. Oysa başta Tevrat olmak üzere hiçbir Yahudi kaynakta bu geçmez.


Öncelikle iddia sahibinin Kur'an'ı Tevrat ile yalanlama çabası göz yaşartıcı. Aynı ateist Yahudilere gidip "bak Kur'an'da oğul dediğiniz yazıyor demek ki bazı şeyleri zamanla silmişsiniz" iddiasında da bulunabilir.

Tabiki her iki iddianın geçerlilik hükmü yok! Hatta aynı ateist çoğu zaman Kur'an'ın Tevrat kopyası olduğu iddiasında da bulunur. Herhangi iki şey arasında doğal olarak ya benzerlik olur yada farklılık!

Bir kişi hem benzerlik hem de farklılık olmasına itiraz edecek kadar kendisi ile çelişiyorsa bu sahip olduğu ateizm görüşünün araştırmaya dayalı değil  psikolojik olduğunu gösterir!


Peki Yahudilerde Kur'an'ın iddia ettiği gibi bir inanç var mı?

ilgili ayet;

Yahudiler, “Üzeyr, Allah’ın oğludur” dediler. Hristiyanlar ise, “İsa Mesih, Allah’ın oğludur” dediler...tevbe 30)

Evet iddia edildiği gibi Tevrat'ta "Uzeyr Allah'ın oğludur" şeklinde bir ayet geçmez ve şimdiki Yahudilerde böyle bir inanç yok.

Peki Kur'an neden böyle bir iddiada bulundu? Bir bildiği mi var?

Ezra! Hz.Uzeyr'in tevrattaki ismi Ezra! Önce Yahudilikte çok önemli bir yere sahip olan Ezra'nın hikayesine kısaca değinelim;

Tevrat’ta  “Katip Ezra” (Ezra ha-Sofer) olarak zikredilen Üzeyir, Buhtunnasr’ın Kudüs’ü yağmalamasıyla yakılan, yok edilen ve hatta tamamen unutulan Tevrat’ı yeniden  tertip eden ,yazan kimsedir.

Yahudi inanışına  göre Allah, Üzeyir’e yanına katipler alarak inzivaya çekilmesini emretmiş.Ertesi gün kendisine sunulan tastaki suyu içmesinden sonra kırk gün boyunca Tevrat’ı yazdırmıştır.


Yahudiler Tevrat’ı bu şekilde yeniden yazması dolayısıyla Üzeyir’i “İkinci Musa” olarak isimlendirmekte; Hz.Musa gelmeseydi Tevrat’ın Ezra’ya verileceğini kabul etmekte idiler.

Ezra’nın (Üzeyir) yok olan Tevrat’ı ezbere yeniden yazması, bu Tevrat’ın daha sonra yaşlı bir kadının saklayıp ortaya çıkardığı Tevrat’la da aynı olduğunun görülmesi üzerine, yahudilerin ona olan hayranlığını arttığı söylenir.

Not: Ezra'nın hz.Musa yasalarını iyi bilen bir bilgin olduğuna Tevratta Ezra 7:1-2 kısmında değinir.

Şimdi de "oğul" iddiası dogru mu ona bakalım;

Yahudi asıllı İskenderânî ise Hicaz bölgesindeki Karâîler’in "Uzeyr Allah'ın oğludur" inancına sahip bulunduklarını nakleder. (Lazarus-Yafeh, s. 53)

Ortacağ coğrafyacısı Makdisî ise Ezrâ’yı Allah’ın oğlu diye kabul eden Yahudilerin Filistin Yahudileri olduğunu, bunu Ezrâ’yı yüceltmek ve onu onurlandırmak için yaptıklarını, diğer Yahudilerin bunu kabul etmediklerini söyler. (el-Bed’ ve’t-târîħ, IV, 35)

Yine 9.yy'da yaşamış bilim adamı El Cahiz de bir kısım yahudinin bu inanca sahip olduğunu söyler.


10.yy'da yaşamış tarihçi ve filozof İbn Hazm ise Yemen civarında yaşadıklarını söylediği Sadûkīler’in Ezrâ’yı Allah’ın oğlu olarak kabul etme inancını taşıdıklarını belirtir. Ona göre Sadûkīler’i diğer Yahudi gruplardan ayıran en önemli inanç budur (el-Fasl, I, 99)

Tefsirlere bakacak olursak; Tefsirlerde yer alan rivayete göre bunu söyleyenler Medine’deki bir grup Yahudidir.(İbn Ebû Hâtim, VI, 1781; İbnü’l-Cevzî, III, 424)

Sa‘lebî, İbn Cerîr et-Taberî, Ebü’l-Fidâ İbn Kesîr, Fahreddin er-Râzî ve Tûsî gibi müfessirler âyetin bütün Yahudileri kapsamadığını belirtir.

Sonuç olarak şunu diyebiliriz; Bu inanış bütün Yahudilerde olmasa da 9-10 yy'a kadar bir kısmında mevcuttu.Yada Ezra'nın(m.ö. 4-5 yy.) yaşadığı dönemden günümüze bu inanış zamanla yok olmuş da olabilir.

Yahudi tarihinde Süleyman Mabedinin yıkılmasıyla kohenlerin fonksiyonlarını kaybetmeleri ve yahudilerde siyasi ve dini idarenin kohen soyuna mensup olmayan kimselere geçmesi, Ezra’ya yüklenen değeri zamanla unutturmuştur.

Örneğin  sayıları fazla olmasa da Nasturiler gibi birkaç Hristiyan mezhebi hz.İsa'nın Allah'in oğlu olduğunu kabul etmezler.Yine aynı şekilde hz.İsa'nın tanrısal bir tarafı olduğuna inanmazlar ve onun sadece insan olduğuna inanırlar.

Örneğin yine günümüze ulaşan İncil çeşitlerinden biri olan Barnaba incili hz.İsa'ın ilah yada Allah'ın oğlu olduğunu kabul etmez.


Eğer hz.Isa'nın kul olduğunu söyleyen Hristiyanlar baskın gelseydi ve günümüzde yaygın inanış bu olsaydı bu sefer de aynı ateist "bak Kur'an Hristiyanlara iftira atıyor" şeklinde itiraz edecekti!

Ayrıca bu Ezra meselesine başka taraftan bakalım; Aslında bir Yahudinin bu oğul olayına itiraz etmesi çok da mantıklı değil.Çünkü Tevrat’ta, “Tanrı’nın Oğlu” tamlaması yalnızca Üzeyir için değil,  başkaları için de kullanılmıştır.

Örneğin;

“RAB bana şöyle dedi: ‘Tapınağımı ve avlularımı yapacak olan oğlum Süleyman’dır. Onu kendime oğul seçtim. Ben de ona baba olacağım.”
(Tevrat-1. Tarihler 28-6)

Ben de onu ilk oğlum(Davut), Dünyadaki kralların en yücesi kılacağım. (Tevrat-Mezmurlar 89-27)

Sonuç olarak; Hem tarihte hem de kendi kitaplarında "baba-oğul" inanışına rastlayabilirsiniz. Bu konuya hiçbir Yahudi yada ateist itiraz edemez! Ve Kur'an her zamanki gibi haklı çıktı!

Kaynaklar;

https://incil.info/YC2009/arama/Ezra

https://www.britannica.com/biography/Ezra-Hebrew-religious-leader

http://www.islamansiklopedisi.info/dia/ayrmetin.php?idno=420402

https://tr.m.wikipedia.org › wiki › Üzeyir

https://tr.m.wikipedia.org › wiki › Ezra

https://sorularlaislamiyet.com/blog/barnabas-incili

https://www.turkcebilgi.com/nasturiler

Mahmoud Ayoub, “Uzayr in the Qur’an and Muslim Tradition”, Studies in Islamic and Judaic Traditions (ed. W. M. Brinner - S. D. Ricks), Atlanta 1986, s. 9-14)

Yorumlar

Popüler Yayınlar