DOĞU VE BATI ARASI DÜZ DÜNYA

DOĞU VE BATI ARASI DÜZ DÜNYA


 "Mûsâ, 'O, doğunun da batının da ve ikisi arasındaki her şeyin de Rabbidir. Eğer düşünüyorsanız bu, böyledir.' dedi." (Şuara Suresi 28)

iddia: Şuara 28 ayetinde doğu ve batı arasından bahsediyor oysa yuvarlak dünyada doğu veya batıdan bahsedemeyiz. Bu nedenle Kur'an'ı yazan kişi dünyayı düz sanıyordu!

Cevap; Doğu ve batıdan bahsedemeyiz mi? Coğrafya terimleri olan doğu ve batı sözcüklerini uzaydan bakınca kullanmak saçma olabilir. Ama bu kelimeleri çoğu zaman kullanırız çünkü biz insanlar dünyayı bazı kurallara göre doğu ve batı olarak ayırırız.

 Örneğin Asya’ya doğu derler, Amerika’ya ise batı derler. Bugün Nasa’da çalışan ve Dünya’yı birkaç defa uzaydan seyreden bir astronota sorsanız ki en doğuda kalan ülke hangisidir, “Japonya” diyecektir. En batıdaki ülke hangisidir diye sorsanız “ABD” diyecektir. Peki bu astronot dünyayı düz mü sanıyor?


 İnsanlar bugün bile doğu ve batı kavramlarını, coğrafi olarak bir anlam taşıyabilmesi için, sınırlarıyla düşünme ihtiyacı duyuyorlar. Bu kavrayış hâlâ insanın literatüründen düşmemişken Allah’ın insanlara kendi kavrayışlarıyla gerçekleri anlatmasında bir yanlış yoktur.
 Çünkü Kur'an bize hitap ettiği için bizim anlayacağımız şekilde terimler kullanmalı!

Aynı şekilde örneğin Allah için yarın,dün, sonra gibi zaman terimleri de yok ama bizim gibi zamana dahil varlıklar için bu terimleri de kullanır! Bu yüzden doğu ve batı yok demek saçmalık olur. Bunu iddia eden ateist acaba nasıl bir alemde yaşıyor?

Ayrıca edebi yönden yeryüzünde herseyi kastetmek için doğu ve batı terimlerini kullanırız kuzey ve Güney terimlerini kullanmayız.

Örneğin;
Tarihte Abbasî Halifesi’nin Tuğrul Bey’e “Doğu’nun ve Batı’nın Sultanı”  demesinin anlamı bütün yeryüzünün komutanı, sultanı demek. Edebi açıdan "kuzeyin ve güneyin sultanı" demek saçma olurdu.

Ayette de aynı edebi sanat vardır. Allahın yeryüzündeki herseyin Rabbi olduğu  "doğu ve batı arası" deyimi ile ifade edilmiş. Yani aslında ayet coğrafyadan çok edebiyat ile ilgili!

Peki Allah sadece yeryüzünün mü sahibi, uzaydan haberi yok mu?

Hayır bu soru da bir safsata örneği! "Ben bir kaleme sahibim" cümlesinden "ben silgiye sahip değilim" anlamı çıkmaz. Allah başka ayetlerde göklerden, yıldızlardan da bahseder! Ve başka ayetlerde tüm bunların sahibi olduğu da geçer! Bu ayette özellikle yeryüzüne değinmesinden başka anlamlar çıkarmak yanlış olur!

Peki Kur'an dünyanın yuvarlak olduğundan bahseder mi?

Kuran bir bilim kitabı değildir o yüzden açık bir şekilde ifade etmese de bazı ayetlerde işaret ettiğini söyleyebiliriz!

Gökleri ve yeri hak olarak yarattı. Geceyi gündüzün üstüne sarıp-örtüyor, gündüzü de gecenin üstüne sarıp örtüyor… (Zümer Suresi, 5)

Kuran’ın evreni tanıtan ayetlerinde kullanılan ifadeler oldukça dikkat çekicidir. Üstteki ayette “sarıp örter” olarak tercüme edilen Arapça kelime “yukevviru”dir.

Bu kelimenin Türkçe karşılığı, “yuvarlak bir şeyin üzerine bir cisim sarmak”tır. (Örneğin Arapça sözlüklerde “başa sarık sarma” gibi yuvarlak cisimleri içeren fiiller için bu kelime kullanılır.) Ayette, gecenin ve gündüzün birbirlerinin üzerlerini sarıp-örtmeleri konusunda verilen bilgi, aynı zamanda Dünya’nın yuvarlaklığına işaret eder.


Ardından yeri düzenleyip döşedi.(naziat 30)

Ayrıca bu ayette düzenleyip döşedi şeklinde çevirilen "dehâ-hâ" sözcüğü kullanılması da dikkat çekicidir! Çünkü böyle bir ayette  “firaş, bisat” gibi sözcükleri değil de “deha” gibi yuvarlaklığı ifade eden bir kelimeyi kullanması elbette birşeylere işaret eder!

Ayrıca, “dehv” kelimesinden türeyen diğer kelimelerde de yuvarlaklık anlamı mevcuttur.
Örneğin çocukların topu yerdeki bir çukura düşürmeleri, taş atıp çukura düşürme yarışları, cevizle oynanan oyunlar hepsi “dehv” kelimesiyle ifade edilmektedir. Deve kuşunun yuva yapmasına, yatacağı yerdeki taşları temizlemesine, yumurtladığı yere ve yumurtasına da bu köklerden türemiş kelimeler kullanılır.

Yine aynı şekilde Kuzey Afrika’da Arapça konuşan halkın arasında yumurtaya ”dahhy”, kuluçkaya da ”medhhy” denir. Ve kelimelerin kökü ”DHHY” dir.

Bu ayetler bir insan uydurması olsaydı kelimler arasındaki farka bu kadar dikkat edermiydi? Özellikle dünya şekli hakkında hiçbir fikri yok iken?

Sonuç: Kur'ana göre dünya düzdür iddiası kesinlikle çürük bir iddia! Hatta tam tersine yuvarlak olduğuna işaret eden ayetler bile var! Doğu ve batı terimleri üzerinden ayete itiraz etmek saçmalık olduğu gibi ayetteki edebi sanatı görmemek de körlük olur!

Yani burdan da ateistlere pay çıkmaz!

Yorumlar

Popüler Yayınlar